1.    Gjør Instagramkontoen din om til en bedrifts-instagramkonto.

Du tenker ”obviously..?” Men jeg tuller ikke – Dette er som oftest det aller første jeg jeg må gjøre når jeg hjelper bedrifter med Instagram: Gå inn på innstillinger og ”bytt til bedriftsprofil” – slik at du tydligere fremstår profesjonelt, får tilgang til innsikt, promoteringer osv.

 

  1.    Ha et tydelig og helhetlig tema på din Instagram-profil. 

Finn ut hva du skal være for hvem. Ha en tydelig historie. Ha konsekvent og forutsigbar innhold, med en jevn frekvens. Husk å være inspirerende og underholdene – og finn din helt egen stemme.

 

  1.    Skaff deg en unik hashtag – og dyrk den.

Ta eierskap til ÉN hashtag og kommuniser denne til målgruppen din. Få følgerne dine til å bruke hashtaggen for å dele og kommunisere med/om bedriften din og dele eget innhold med bedriften din.

Eksempel: @helehalvoya har nettopp tatt steget over på Instagram. Selv om de er relativt nye og bare har i overkant av 200 følgere, har over 600 bilder blitt delt med dem ved å bruke #HeleHalvøya.

 

  1.    Bruk hashtags smart

Bruk hashtags som er relevant til innholdet ditt, slik at flere kan oppdage deg og postene dine. Etter at du har postet et bilde med bildetekst kan alle de andre hashtaggene kommenteres på posten etterpå, slik at du slipper å ha de synlig bildebeskrivelsen.

 

  1.    Bruk link i bio – men husk tracking.

Link i bio kan brukes til å rette trafikk til nettstedet ditt, men husk å sette på en UTM-hale slik at trafikken kan trackes i Google Analytics. Er linken lang og usexy? Bruk en link shortener, som f.eks https://goo.gl/

Å legge en link i bildebeskrivelsen er veldig sjeldent effektivt (ettersom den ikke er klikk-bar), og ser gjerne bare ikke fint ut.

Du kan lese mer om UTM-haler her: https://goo.gl/brhxma

 

  1.    Se følgerne dine!

Alle vil bli sett. Se følgerne dine, lik dem og snakk med dem. Bygg gode relasjoner. Svar på en personlig måte. Både de som stiller spørsmål og bare de som kommenterer hyggelig.

 

  1.    Engasjer deg

Klikk deg inn på hashtags som er relevant for bedriften din, lik, kommenter og engasjer deg. Det er spesielt viktig at du husker å svare og engasjere deg rundt innhold som blir delt med deg av de som bruker hashtaggen du eier.

 

  1.    Slett stygge kommentarer – fjern stygge ord.

Stygge kommentarer o.l. kan du slette på postene dine. På Instagram er det også mulig å blokkere ord du ikke ønsker i kommentarer hvis du gjør noen endringer under ”innstillinger”.

 

  1.    Husk – det målgruppen din deler er GULL.

Under 50% stoler på annonser de ser i Sosiale Medier, men 84% stoler på anbefalinger fra venner (Nielsen, 2015). Del innhold og bilder fra følgerne dine, og det de deler ved å bruke hashtaggen din. På denne måten får du masse gratis, ukonstruert og mer genuint innhold – og fler vil ønske å dele!

 

  1. Post bilder med HØY kvalitet.

Ingen blurry, ute-av-fokus bilder. Ha en personlighet og tydelig stemme, men ikke la det gå ut over kvaliteten på bildene dine.

 

  1. Post bilder i riktig format.

Lenge var kvadratiske bilder (1:1) alfa omega på Instagram – men nå har vertikale bilder (9:16) tatt over. Post (oftest) bilder som fyller mest mulig av skjermen. Andre verktøy som kan være kjekke å ha når du skal produsere og poste innhold på Instagram for variasjon er:

      Boomerang (Instagrams egen app)

      Layout (Instagrams egen app)

      Hyperlapse (Instagrams egen app)

      Cinemagraphic

      Slow shutter cam.

 

12. Post video i riktig format

For video gjelder samme regelen. Man ser stadig videoformater på Instagram som egentlig er ment for TV (den tradisjonelle 16:9). Men her er det også vertikal som gjelder! Fang oppmerksomheten i løpet av de 3 første sekundene og hold videoene dine under 30 sekunder (Egentlig helst mellom 6 – 10 sekunder).

 

13. Instagram live

Dette finner du der du poster til Instagram Stories. Bruk dette til eksklusive nyheter, konkurranser eller f.eks når du er på en spennende happening og event! Tips – send i minst 5 min (så rekker fler å trykke seg inn, de får en notifikasjon om at du nå sender live).

 

14. Instagram Stories

Post bilder og video til Instagram Stories.  Innholdet vil være synlig på storien i 24 timer. På Instagram stories kan du også laste opp de siste bildene/videoene du har tatt på kameraet ditt. Her er også vertikalt format veldig viktig. I stories kan du også tagge mennesker eller bedrifter som er til stede/er relevant, og du kan legge til ”sted” for å vise hvor du er. 

Eksempler på innhold til Instagram stories:

      Lanseringer & Behind the scenes

      Q/A

      Tagging

      Geofilter

      Lån ut storien din  – Ha en gjeste-story

      Event, happenings

Les mer om Instagram Stories, hvordan bruke det og det viktige ”vertikale formatet” her: https://goo.gl/ZKYdK1

 

15. Instagram Stories Ads

Nå kan du også annonsere med Instagram Stories. Da vil din annonse dukke opp innimellom storiene som følgerene dine ser på sin Instagram.

 

  1. Instagram poll (Nyhet!)

I oktober slapp Instagram en ny funksjon! Brukere og bedrifter kan legge til en meningsmåling i Story-innlegg ved å velge “meningsmåling” fra sticker-menyen. Da kan du bestemme hvilket spørsmål du ønsker å stille, og i tillegg også velge hvilke to svar følgerne dine kan velge mellom. Når en meningsmåling er opprettet publiserer du den, og følgerne dine kan umiddelbart begynne å stemme/svare.

 

17 . Ikke post det samme! (Men ofte mange som ikke har konto på begge, tenk om noen går glipp av noe?)

VIKTIG – har bedriften din både Snapchat og Instagram, ikke last opp det samme på begge kanalene, hva vil da være vitsen for målgruppen din å følge begge?

 

18. Kjør konkurranser.

Flott for å få flere følgere og skape engasjement.

Viktige ting å tenke på før du starter:

  •       Hva er målet med konkurransen?
  •       Definer målgruppen.
  •       Hvorfor vil folk delta? Jo lavere terskel for deltakelse, jo fler deltar.
  •       Velg type av konkurranse. Gjør research og se hva andre bedrifter gjør.
  •       Budsjett.
  •       Regler – Det er lov å be folk følge kontoen din, og tagge venner i poster for å delta.
  •       Premier – Hold det relevant for deg og din bedrift, så gir konkurransen større verdi for deg også.

 

19. Se hva konkurrentene dine gjør

Hva poster de, hva slags stil, tone og innhold prioriterer de? Gjør en konkurrentanalyse. Like viktig på sosiale medier som andre steder.

 

20. Bruk direktemeldinger. (Kanskje flette denne inn i nr. 6?)

En super måte å skape relasjoner til følgerne dine. Oppfordre til å ta kontakt.

 

21. Spør andre sider om ”Feature”

Absolutt lov, og kan fungere veldig bra. Bruk hashtags eller tagg andre sider hvor du ønsker å bli frontet for å få et større publikum og mer eksponering.

 

22. Cross-promoter

Selv om forskjellige kanaler skal brukes forskjellig er det viktig at kanalene dine henger sammen. Instagram har opp mot 50x større engasjement enn Facebook, og du kan poste mye oftere på Instagram enn Facebook – men en god ide er kanskje å dele dine beste poster fra Instagram også på Facebook, slik at fler av følgerene dine kan se det.

 

23. Crowdfire & Followers for Instagram

Både Crowdfire og Followers for Instagram er verktøy som du kan bruke for å analysere følgerne dine, hva slags innhold de liker best og hvordan du bedre kan øke publikummet ditt.

 

24. Iframe på hjemmesiden din.

Bruk en plugin som gjør at folk kan se dine siste instagram-poster på hjemmesiden din. En fin måte å få flere til å oppdage instagrammen på.  

 

25. Inkluder en link til Instagram.

Inkluder en link eller kontonavnet til Instagrammmen i e-mail signaturen din, på linkedIn, Facebook, presentasjoner etc.

 

26. Ta i bruk Instagram Insights

Endelig fikk vi mulighet til å se litt statistikk og tall fra bedriftskontoene våre. Ta dette i bruk! Der får du nyttig data om eksponering, hvor mange du når, hvem følgerne dine er, når det er best å poste, hvilke poster som gjør det best etc.

 

27. ”Instagram-takeover” med en Influencer

Ha en ”gjeste-instagrammer” ta over Instagram-kontoen. En spennende og morsom måte å gi nytt innhold til Instagramen og følgerne dine.

 

28. Følg med på nye trender og funksjoner.

Det er vanskelig å få med seg ALLE nye oppdateringer og happenings i den sosiale media verden. Men det er viktig å få med seg nye trender og viktige funksjoner for å ikke henge etter.

Det kan f.eks være lurt å følge ”instagram for business” sin egen blogg, hvor viktige lanseringer og enderinger blir kommunisert: https://business.instagram.com/blog/

På Facebook IQ kan du også få svært viktig statistikk og data om hva som funker på platformene: www.facebook.com/iq?ref=wpinsights_rd