Har du en nettside? Da har du mest sannsynlig også en eller annen type produktside. På første del av ehandel.com sitt nyoppstartede “Techforum” var det derfor “Jakten på den perfekte produktsiden” som stod på agendaen – med et fokus på retail.

5 foredragsholdere var på plass for å dele sine tips – og her oppsummerer jeg noen av dem:

1. Sett opp punktlister over viktig produktinfo.

Det er lettere for kunden og få et godt overblikk over produktinfoen og eventuelt sammenligne det med andre produkter dersom det er satt opp i en liste i stedet for i en paragraf. Få frem de viktigste punktene og dropper resten. Hold lista kort – less is more.

 

2. Bruk hvit bakgrunn

Med hvit bakgrunn er det enklere for kundene å scanne hele siden, og rette oppmerksomheten der den skal – mot produktet og ikke bakrunnen. Med fargerik bakgrunn eller bruk av bilder som bakgrunn kan det fort oppleves som støy på produktsiden.

 

3. Test produktsiden din!

Bruk enten et verktøy som Hotjar, gerilljatest på en café – eller kjør en kvalitetstest på lab. Sistnevnte er nok det alternativet de fleste bedrifter får mest ut av. På den måten får du god innsikt i hvordan kundene dine opplever produktsiden din, og hvilke områder du må jobbe videre med og teste. Og: lær deg å tolke heatmaps.

 

4. Ha USPene dine høyt oppe på siden (“over folden”)

Husk å inkludere den viktigste informasjonen og de beste bildene “over folden”, altså der kunden ser FØR de må begynne å scrolle. Ikke gjem viktige bilder og info langt ned på siden eller bortgjemt under en fane.

 

5. Bruk kontraster på CTAs

Finn ut hvor du ønsker at kunden skal fokusere og skap kontraster deretter. Selv om brand-fargen din er blå, trenger ikke menyen, titler, faner og alle knapper være blå 🙂

 

6. Bruk reviews

Tilbakemeldinger fra kunder og reviews på produktsiden skaper troverdighet og øker som oftest konverteringen. Vanskelig å samle inn kundetilbakemeldinger? Spør kunden rett etter et kjøp er gjennomført, eller for eksempel kjør en konkurranse på det for kundene.

 

7. Personaliser produktsiden

Kanskje det mest interessante tipset. Northern Beat sin påstand er at man “ikke kan innovere i et prosjekt om man ikke adopterer fra forskjellige bransjer og kulturer”. Noe jeg vil si meg enig i. Personalisering blir i større og større grad brukt på nettsider, men vi ser det veldig sjeldent på norske netthandelsider.

Cecilie fra Northern Beat poengterte derfor på seminaret at personalisering i mye større grad burde testes ut i retail. “Hvis en kunde bestiller str 38, eller som regel klikker seg inn på miljøbilder umiddelbart, kanskje disse funksjonene kan være forhåndsvalg? Hvis det slik at kvinner ofte ønsker å se tilhørende tilbehør, mens menn ønsker å sammenligne produkter innenfor samme kategori – kanskje dette burde tilpasses disse brukergruppene? Kundene er ulike og produktsiden burde gjenspeile dette.” mer om Cecilies foredrag med tips og innsikt fra Northern Beat kan du lese her.

 

Takk til Techforum og blant annet Joachim Furuset (en verdt å følge på LinkedIn om du ønsker mer inspirasjon og tips på temaet), som stod for mange av tipsene som er delt her 🙂