Content marketing (innholdsmarkedsføring) har vært det store buzz-ordet de siste par årene. De fleste har fått med seg at godt innhold er viktig, noen har til og med begynt å etablere egne mediehus – men mange er allikevel enige om at det blir publisert alt for mye middelmådig innhold på nett.

Hvordan skal du organisere deg, tenke, og gå frem for å lykkes med innholdsmarkedsføring i din bedrift?

I følge CEO i Spoon, Anders Ribba, er svaret; Å få kommunikasjonsavdelingen din til å jobbe som en redaksjon.

Nylig gjennomførte Spoon en undersøkelse som viste at over halvparten av nordiske bedrifter vil øke satsingen på innholdsmarkedsføring i løpet av det kommende året, men de har kanskje ikke nødvendigvis lagt til rette for at dette skal fungere. Spoon inviterte derfor til frokostseminar, hvor CEO Anders Ribba fortalte om hvorfor og hvordan fremtidens kommunikasjonsavdeling bør jobbe som en redaksjon, og hvilke 4 faktorer som må ligge til rette for at dette skal fungere.

Jeg møter nok ikke alltid på disse problemene i min egen bedrift, HeiCon, ettersom beslutninger, møter og samarbeid på tvers i bedriften ofte skjer raskt da bedriften kun har 1 ansatt (meg selv). Men dette er så absolutt noe jeg kjenner igjen, hos noen av mine større kunder.

Det var et innholdsrikt seminar og vi oppsummerer:

I løpet av en god time delte Ribba kunnskap, eksempler og inspirasjon for hvordan bedrifter kan lykkes med å skape egne mediehus og løfte egne kommunikasjonsavdelinger. (En bonus ved å ha en svensk foredragsholder var at vi fikk se nye caser og eksempler – ikke bare de samme gode content marketing-historiene og kampanje vi har sett mange ganger før på seminar i norske miljøer).

Først og fremst åpnet han med en video South Park episode som skapte god stemning i rommet, og som du kan se her. (verdt å ta en titt på).

Deretter la Ribba frem følgende 4 hovedpunkter på hvorfor og hvordan kommunikasjonsavdelingen bør jobbe som en redaksjon:

 

1. HISTORIEN

Historien og innholdets rolle i markedsføringen har endret seg. Før var historien kun et hjelpemiddel til salget av produktet, men nå  historien være en del av produktet. Kunden sitter i førersetet, og kunden forventer innhold 24/7. Som din bedrifts redaksjon burde du derfor se viktigheten av å hele tiden jobbe med kvalitetsinnhold – på lang sikt vil dette innholdet faktisk også jobbe for deg, når kunden befinner seg i en posisjon hvor de til en hver tid kan finne rett og godt innhold.

– “Jobber man for godt innhold, vil innholdet også jobbe for oss”

Ribba understrekte også viktigheten av kvalitetsinnhold. “Virkelig…?” tenker du. For hvilke bedrifter tenker at de skal produsere dårlig innhold…? Men vi ser faktisk overraskende mye middelmådig innhold på nett, og det er derfor viktig å alltid tenke kvalitet over kvantitet.

” – Vi ser en trend på at mange satser på kvantitet ovenfor kvalitet. Dette må endres. Man ser stadig bedrifter og byråer som bare pumper ut innhold – uten å se resultatene man ønsker”.

Case: Designbyrået InVision brukte 18 mnd og en mengde ressurser på å produsere en full-lengde film som heter “Design Disruptors“. En dokumentar som tar for seg endringene i design. Etter at filmen ble sluppet og sett, fikk InVision over 100 000 leads. Snakk om førsteklasses fokus på godt innhold.

 

 

2. TEAM

Første steg i riktig retning er å finne ut hvordan man kan få alle ombord, forstå at talent tar tid, passe på at rett person har rett mandat, og viktigheten av å engasjere alle.

– “Skal man lykkes med å organisere seg som en redaksjon, er det kjempeviktig at redaksjonen består av personer som forstår alle områder innad i bedriften – HR, marked, salg osv. Teamet må representere alle avdelinger.”

Case: SoulCycling er en New York fitness-bedrift som har tatt helt av i USA. Konseptet er spinning, og miljøet rundt har nesten blitt som en kullt. Historiene er mange, og de blir delt av alle; Kunder, ansatte, instruktører etc. Ikke bare deler de trening og kosthold, men tips til nyinnflyttede etc.

Du trenger rett talent med rett mandat, og alle med på laget for å lykkes med å skape en redaksjon.

 

3. VERKTØY

Det finnes uendelig med gode verktøy for å organisere, planlegge, skape, beslutte, publisere og optimere arbeidet i redaksjonen. Det viktigste er at du og ditt team er klar over den raske utviklingen og er positiv til endringene.

” -Om du har funnet rett verktøy i dag betyr det ikke at det er rett verktøy om 6 mnd.”

Dette krever at teamet er oppdatert på hvilke verktøy som finnes og kommer, og har kompetansen til å ta disse i bruk.

(Slide fra presentasjon, viktigheten av gode verktøy i alle faser og prosesser)

 

 

4. FAIL FAST & FORWARD

For å lykkes som en redaksjon må de fleste endre møtevirksomheten i teamet og effektivisere prosesser. Mange, men korte møter er viktig for god flyt.

En av kundene jeg jobber for, Northern Beat, har faktisk omtalt akkurat dette, møtekultur, som en av suksessfaktorene sine:

– “Vi ønsket et selskap med flat struktur, mest mulig effektiv arbeidstid og bare ett internmøte på 15 minutter hver uke. Vi startet med fire ansatte, i dag er vi 17 – og det har gått bra så langt”. – Daglig leder i Northern Beat, DN 14.aug

Det er også viktig å ta raskere avgjørelser, tørre og teste, og ta lærdom fra feil. Det er altså blitt veldig viktig å være modigere, prøve mer, prøve oftere og samarbeide på nye måter for å lykkes i et raskt-endrende kommunikasjonslandskap.

 

KEY TAKEAWAYS

Historien, team, verktøy og feile fortere og lære raskere, er altså nøkkelfaktorer for å lykkes med å arbeide som en redaksjon, og ta fatt på arbeidet med content marketing. Personlig mener jeg også at “guts” er den største suksessfaktoren for de som lykkes med “moderne kommunikasjon”. Vi må tørre mer, og lære våre ansatte til å bli modigere. Akkurat som Ribba sin første slide forteller, content marketing er ikke et engasjement eller en kampanje – Det er en kultur.

Takker for et interessant og viktig seminar, og gleder meg til neste samling hos Spoon Norge!